Πρόγραμμα Επαγγελματικής Επιμόρφωσης Ενδυνάμωση Ηγεσίας Το πρόγραμμα απευθύνεται σε άτομα που ασκούν ηγετικό/συντονιστικό ρόλο σε ομάδες και οργανισμούς, με σκοπό την παροχή αποτελεσματικών εργαλείων για την αντιμετώπιση των καθημερινών προκλήσεων και τη βελτίωση της διαχείρισης της ομαδικής εργασίας. Με βάση την προσέγγιση του Processwork, υποστηρίζει ανθρώπους σε θέση ηγεσίας να να κατανοήσουν με σαφήνεια τη σχέση του δικού τους προσωπικού στυλ ηγεσίας εντός και εκτός του χώρου εργασίας, καθώς και να αναδείξει τις εσωτερικές πηγές δύναμης και πλούτου, προκειμένου να αντλήσουν τα μέγιστα οφέλη. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε άτομα που εργάζονται σε εκπαιδευτικά πλαίσια και σχολεία, Μ.Κ.Ο., εταιρίες και οργανισμούς καθώς και σε όποιο άτομο βρίσκεται σε θέση συντονισμού, διεύθυνσης ή ηγεσίας σε οργανισμό, φορέα ή σε μια αυτο-οργανωμένη ομάδα.
Δομή του προγράμματος
Σάββατο 27/11/21, 10.00 – 15.00 (5 ώρες) Σάββατο 18/12/21, 10.00 – 14.00 (4 ώρες) Σάββατο 15/1/22, 10.00 – 14.00 (4 ώρες) Σάββατο 12/2/22, 10.00 – 15.00 (5 ώρες) Κόστος: 260 € Στην τιμή περιλαμβάνεται και το εγχειρίδιο “Ενδυνάμωση Ηγεσίας” του Lukas Hohler. Η πληρωμή των διδάκτρων γίνεται με προκαταβολή 50€ κατά την εγγραφή και αποπληρωμή του υπόλοιπου ποσού σταδιακά μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος. Για περισσότερες πληροφορίες: Αλεξάνδρα Βασιλείου, Ph.D. & Βέρα Λάρδη (συντονίστριες προγράμματος) endynamosi@gmail.com Χώρος Συναντήσεων: Processwork Hub, Γιαννάρου 17, 17455 Άλιμος (αν οι συνθήκες γύρω από τη νόσο covid-19 επιβάλλουν, οι συναντήσεις θα γίνουν διαδικυακά) www.leadersempowered.gr (English follow)
Το Θέατρο Κοινωνικού Διαλόγου και η ομάδα θεάτρου Playback Ψ ήταν δύο από τις 39 καλές πρακτικές που παρουσιάστηκαν στα πλαίσια του προγράμματος Τέχνη και Πολιτισμός Απέναντι στη Ξενοφοβία. Στόχος του προγράμματος είναι η υποστήριξη δικτύου, η προώθηση και ενδυνάμωση οργανισμών που ασχολούνται με την καταπολέμηση του ρατσισμού και της ξενοφοβία στην Ελλάδα και τη Νορβηγία. Το πρόγραμμα προωθεί Καλές Πρακτικές που έχουν υλοποιηθεί αξιοποιώντας την καλλιτεχνική δημιουργία και τον πολιτισμό με σκοπό να ευαισθητοποιήσουν το ευρύ κοινό ενάντια στον ρατσισμό και τη μισαλλοδοξία καθώς και να προωθήσουν την ισότητα, τον σεβασμό και τη συμπερίληψη της ποικιλομορφίας. Ευχαριστούμε το Artifactory για τη διοργάνωση. Το πρόγραμμα Τέχνη και Πολιτισμός Απέναντι στη Ξενοφοβία πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος Active Citizens fund με τη σύμπραξη οργανισμών από την Ελλάδα και τη Νορβηγία, το Artifactory και συνεργάτες, το Ås Art & Music School (Kulturskolen i Ås) (Δήμος του Ας στη Νορβηγία) και το Baumstrasse- Ο δρόμος με δέντρα. The Social Dialogue Theatre and Playback Psi Theatre Company were among the 39 Best Practices presented at the Art & Culture vs Xenophobia project. The aim of the project is to support networking, promotion and empowerment of organizations dealing with combating racism and xenophobia in Greece and Norway through the promotion of Best Practices projects that have been implemented for this purpose with Art and the Culture as tools and raise general awareness against racism, intolerance and the promotion of equality and respect for diversity through Art and Culture. Thank you Arti Factory for organizing this gathering! The Art and Culture Vs Xenophobia project is being implemented under the Active Citizens fund program, by Artifactory and its partners, the Ås Art & Music School (Kulturskolen i Ås)(Municipality of Ås in Norway) and Baumstrasse- O dromos me dentra. Επιστρέψαμε από την Κέρκυρα και τη 13η Πανελλήνια Συνάντηση φορέων πρόληψης όπου συντονίσαμε ένα εργαστήριο για την ολομέλεια με τίτλο "Εργαλειοθήκη για δύσκολους καιρούς”. Συνδεθήκαμε με τους πολύτιμους ανθρώπους του δικτύου και με όλη τη πόλη της Κέρκυρας, καθώς, φέτος το πλούσιο πρόγραμμα της συνάντηση περιλάμβανε και καλλιτεχνικές δράσεις που απλώνονταν σε όλη την πόλη συνομιλώντας με τους κατοίκους και την ιστορία της.
Εισήγηση στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών “ Εξαρτήσεις και Νέες Τεχνολογίες”, πανεπιστήμιο Πάτρας16/5/2021
![]() Το Ψυχόδραμα: Βασικές αρχές και πρακτική Το Σάββατο 15 Μαΐου πραγματοποιήθηκε εισήγηση με θέμα τις βασικές αρχές και την πρακτική του Ψυχοδράματος στους φοιτητές και τις φοιτήτριες του τμήματος ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων του πανεπιστημίου Πατρών που παρακολουθούν το μεταπτυχιακό πρόγραμμα “Εξαρτήσεις και Νέες Τεχνολογίες”. Σε αυτή τη συνάντηση, οι σπουδαστές/ τριες γνώρισαν την θεραπευτική προσέγγιση του Ψυχοδράματος και ήρθαν σε μία πρώτη επαφή με την πρακτική εφαρμογή του μέσα από βιωματικές ασκήσεις. Την εισήγηση έκανε η ψυχοθεραπεύτρια ψυχοδράματος Βέρα Λάρδη. Μία γόνιμη συνάντηση με επαγγελματίες που, σε αυτές τις δύσκολες εκπαιδευτικές συνθήκες, αναζητούν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις και τον επαγγελματικό τους ρόλους. ![]() Σήμερα οι ψυχοδραματιστές/στριες γιορτάζουμε τα πρώτα εκατό μας χρόνια. Την 1η Απριλίου 1921, ο J. L. Moreno άνοιξε την πρώτη δημόσια ψυχοδραματική σκηνή στο κέντρο της Βιέννης μπροστά σε ένα κοινό 1000 ατόμων. Το θέμα της συνάντησης ήταν η πολιτική ένταση και η αντιπαράθεση που είχε ξεσπάσει μέτα την πρόσφατη πτώση της Αυστρο- Ουγγρικής Αυτοκρατορίας. Αν εξαιρέσουμε το αρχαίο δράμα και ότι μπορούσε να ορστεί ως πολιτικό θέατρο εκείνη την εποχή, ήταν η πρώτη φορά που αξιοποιείται η εκδραμάτηση για την διερεύνηση ενός κοινωνικο- πολιτικού θέματος και μάλιστα με την ενεργό συμμετοχή του κοινού. Σύντομη Ιστορική Αναδρομή Το Ψυχόδραμα δημιουργήθηκε από τον ψυχίατρο Jacob Levy Moreno. Ξεκινώντας από τα πάρκα της Βιένης όπου παρακολουθούσε τα παιδιά να παίζουν στις αρχές του 20ου αιώνα πειραματίστηκε με τη δραματική έκφραση και την κοινωνιομετρία ως θεραπευτικά μέσα. Μέσα στο χρόνο, η θεωρία και πρακτική του ψυχοδράματος εξελίχθηκε από τη συνεργάτη και σύντροφό του Zerka Moreno, τους μαθητές του και τους επιγόνους τους σε μία ψυχοθεραπευτική μέθοδο που αξιοποιεί την εκδραμάτιση στα πλαίσια της ομαδικής ψυχοθεραπείας. Σύμφωνα με τον Haworth (2002), o Moreno έβλεπε το ψυχόδραμα και την ομαδική ψυχοθεραπεία ως δύο διαφορετικά πράγματα. Αρχικά το ψυχόδραμα φαίνεται ως διαμεσολαβητής στις σχέσεις που αναπτύσσονται στα πλαίσια της ευρύτερης κοινότητα. Αναζητώντας μία θεατρική φόρμα που θα συνέβαλλε στην κοινωνική αλλαγή δημιούργησε τη Ζωντανή Εφημερίδα μέσα από τη οποία έδωσε τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να διεργαστούν συλλογικά πάνω σε ένα επίκαιρο ζήτημα παρεμβαίνοντας στη σκηνική δράση, εκφράζοντας την άποψή τους και καθορίζοντας την έκβαση του “έργου”. Συνεχίζει αναφέροντας ότι σχεδόν παράλληλα, ο Moreno ανέπτυξε την κοινωνιομετρία ως μία τεχνική κατά την οποία τα μέλη μίας ομάδας ακούγοντας μία σειρά ερωτήσεων ή οδηγιών καλούνταν να σταθούν στο χώρο ανάλογα με την απάντηση ή την προσωπική τους θέση στο εκάστοτε ερώτημα. Ακολούθησε το κοινωνιόγραμμα: ένα μεθοδολογικό εργαλείο με το οποίο μπορούσε να φέρει στο φως και να μελετήσει τις πεποιθήσεις, απόψεις, αλληλεπιδράσεις και βιώματα μίας κοινότητας ανθρώπων με στόχο την ανεύρεση λύσεων πάνω στα θέματα που την απασχολούσαν. Η συνδιαλλαγή των κοινωνικών ρόλων που αναδύονται από το κοινωνιόγραμμα ονομάστηκε κοινωνιόδραμα. Αρχικά, ο Moreno αξιοποιούσε μόνο την κοινωνιομετρία στην θεραπεία. Σταδιακά εισήγαγε και άλλες τεχνικές στη διαδικασία και μέσα στα επόμενα χρόνια έδωσε μορφή σε αυτό που σήμερα ονομάζουμε κλινικό Ψυχόδραμα. Στην διαμόρφωση του ψυχοδράματος καθοριστικό ρόλο έπαιξε η συνεργάτης και σύντροφος του Moreno, Zerka Moreno η οποία αφιέρωσε τη ζωή της στην καταγραφή, μετάφραση, διάδοση και εξέλιξη του έργου του και εισήγαγε το ψυχόδραμα σε κλινικά πλαίσια. Το 1932 η Αμερικάνικη Ψυχιατρική Εταιρεία εισάγει για πρώτη φορά τον όρο ομαδική ψυχοθεραπεία αναφερόμενη στο έργο του Moreno (Tauvonb, 2002). Σήμερα, πέραν από το παραδοσιακό Μορενικό Ψυχόδραμα έχουν αναπτυχθεί εκλεκτικά μοντέλα στην κλινική πρακτική του ψυχοδράματος τα οποία συνδυάζουν και άλλες, κατά κύριο λόγο ψυχοδυναμικές προσεγγίσεις, όπως είναι το ψυχαναλυτικό και το ανθρωποκεντρικό ψυχόδραμα (Haworth, 2002). Παράλληλα, το ψυχόδραμα ενέπνευσε τη δημιουργία καλλιτεχνικών πρακτικών κοινωνικής παρέμβασης όπως είναι το πολύπλευρο έργο του Augusto Boal (1995) και το θέατρο Playback των Fox και Sallas ( Yiotis, 2020). Σε αυτές τις συναντήσεις θα αναζητήσουμε όψεις του εαυτού μας μέσα στη λογοτεχνία. Αξιοποιώντας το ψυχόδραμα θα ζωντανέψουμε και θα συνομιλήσουμε με πρόσωπα και φιγούρες που εμφανίζονται σε αγαπημένα μας κείμενα από την πεζογραφία, ποιήματα ή θεατρικά έργα. Θα αναζητήσουμε αυτές τις φιγούρες μέσα στις προσωπικές μας ιστορίες και θα αφουγκραστούμε τα μηνύματα που φέρνουν για τη δική μας πορεία στη ζωή. Η συνάντηση μαζί τους θα λειτουργήσει ως πηγή έμπνευσης για να γράψουμε δικά μας κείμενα και να δημιουργήσουμε ένα προσωπικό ανθολόγιο. Θα δημιουργηθούν δύο ολιγομελείς ομάδες. Θα γίνουν πέντε τρίωρες συναντήσεις μέσω της πλατφόρμας zoom. Οι ομάδες απευθύνονται σε άτομα που ενδιαφέρονται να εστιάσουν στην προσωπική τους ανάπτυξη, αξιοποιώντας τη δημιουργική έκφραση μέσω της τέχνης. Δεν αξιολογείται η συγγραφική δεινότητα των μελών και δεν χρειάζεται προηγούμενη εμπειρία για τη συμμετοχή στις ομάδες. Παρακαλώ προωθείστε σε άτομα που μπορεί να ενδιαφέρονται. Συντονίστρια Βέρα Λάρδη Ψυχοθεραπεύτρια Ψυχοδράματος, Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων www.art-in-perspective.gr Ημερομηνίες ΟΜΑΔΑ Α Δευτέρα: 22/3, 12/4, 3/5, 24/5, 14/6 Ώρα: 19:00-22:00 Δηλωσεις συμμετοχής έως 20/3 ΟΜΑΔΑ Β Σάββατο:3/4, 24/4, 15/5, 5/6, 19/6 Ώρα: 11:00-14:00 Δηλωσεις συμμετοχής έως 30/3 Κόστος συμμετοχής 160 ευρώ * Υπάρχει δυνατότητα για περιορισμένο αριθμό μερικής υποτροφίας. Δηλώσεις συμμετοχής Για να δηλώσετε συμμετοχή, στείλτε ένα εμαιλ στη διεύθυνση vlardi.drama@gmail.com με τα παρακάτω στοιχεία: Ονοματεπώνυμο Διεύθυνση Τηλέφωνο Για περισσότερες πληροφορίες Βέρα Λάρδη Τηλ.: 6937657051, 2109816868. Έναρξη νέας διαδικτυακής ψυχοδραματικής ομάδας διάρκειας τεσσάρων συναντήσεων. Σε πείσμα των καιρών επιμένουμε να συναντιόμαστε από όλα τα μέρη της Ελλάδα και του κόσμου διαδικτυακά.
Σε αυτήν τη δημιουργική ομάδα προσωπικής ανάπτυξης θα έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε τις βασικές τεχνικές του ψυχοδράματος. Μέσα από βιωματικές ασκήσεις, τεχνικές θεάτρου playback και συζήτηση θα αφυπνίσουμε τον αυθορμητισμό και τη δημιουργικότητά μας με στόχο την προσωπική έκφραση και την ανεύρεση εναλλακτικών τρόπων επικοινωνίας και αφήγησης της προσωπικής μας ιστορίας. Δεν απαιτείται προηγούμενη εμπειρία. Οι συναντήσεις θα γίνουν μέσα από την πλατφόρμα του zoom. Περισσότερες πληροφορίες για το ψυχόδραμα εδώ Συντονίστρια: Βέρα Λάρδη Ψυχοθεραπεύτρια Ψυχοδράματος- Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων Ημερομηνίες: 13/2, 20/2, 27/2, 6/3 Ώρα: 16:00- 17:30 Κόστος: 90 ευρώ* * Υπάρχει δυνατότητα για περιορισμένο αριθμό μερικής υποτροφίας. Δηλώσεις συμμετοχής/ πληροφορίες: vlardi.drama@gmail.com www.art-in-perspective.gr Σάς εύχομαι να αγαπάτε ό,τι πρέπει ν' αγαπηθεί
να ξεχάσετε ό,τι πρέπει να ξεχαστεί. Σάς εύχομαι πάθη, σας εύχομαι σιωπές. Σάς εύχομαι να ξυπνάτε με τραγούδια πουλιών και γέλια παιδιών. Σάς εύχομαι να σέβεστε τη διαφορετικότητα των άλλων, γιατί είναι σπουδαίο να ανακαλύπτουμε την αρετή και την αξία του καθενός. Σάς εύχομαι να αντιστέκεστε στη στασιμότητα, στην αδιαφορία και στ' αρνητικά της εποχής μας. Τέλος, σάς εύχομαι να μην εγκαταλείψετε ποτέ την αναζήτηση, την περιπέτεια, τη ζωή, την αγάπη, γιατί η ζωή είναι μια θαυμάσια περιπέτεια που κανένας δεν πρέπει να εγκαταλείπει χωρίς να δώσει σκληρή μάχη. Σάς εύχομαι ιδιαίτερα, να είστε ο εαυτός σας, περήφανοι γι' αυτό που είστε, και να χαίρεστε, γιατί η ευτυχία είναι το πραγματικό μας πεπρωμένο. Ζακ Μπρελ,1968 Το Art in Perspective σε συνεργασία με το Prosesswork Hub συμμετέχει στο Transition I Enter Communities of Body. Η Βέρα Λάρδη (Art in Perspective) και η Αλεξάνδρα Βασιλείου (Processwork Hub) θα συντονίσουν ένα εργαστήριο με τίτλο “Εικονική Μετάβαση / Virtual Transition” για τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα Transition. Στόχος του εργαστηρίου είναι η μελέτη της μετάβασης σε ψηφιακά μέσα ως προσωπική και συλλογική διεργασία, η διερεύνηση των αλλαγών που φέρνει η χρήση ψηφιακών μέσων στην επικοινωνία, στην αίσθηση κοντινότητας ή απόστασης, στην αντίληψη του εαυτού και των άλλων, καθώς και των απαραίτητων δεξιοτήτων για την μετάβαση από μια ζώνη άνεσης και οικειότητας σε μια περιοχή νέων προκλήσεων.
Πηγή: Κινητήρας Transition I Enter Communities of Body → Community Dance Residency Το Community Dance Residency με θέμα την Μετάβαση και την ανταλλαγή Αφρικής και Ευρώπης, αρχικά σχεδιασμένο για την Άνοιξη του 2020 στο πλαίσιο του In Progress Feedback Festival, έρχεται ανανεωμένο με δημιουργικές προτάσεις να απαντούν στις προκλήσεις που ζούμε παγκοσμίως. Ο Blaise Mangitukulu από την Λαϊκή Δημοκρατία του Κόνγκο, η Emilie Vaudou από την Γαλλία, η Patricia Woltmann από την Γερμανία και η Μαριλένα Σιταροπούλου από την Ελλάδα, θα συνεργαστούν από απόσταση, ψηφιακά και από κοντά. Στην Αθήνα, το Βερολίνο, το Λονδίνο, το Μπουκαβού και το Παρίσι, θα ανοίξουν κανάλια επικοινωνίας με τοπικές και διεθνείς κοινότητες, για να μιλήσουν για το σώμα και τους τρόπους με τους οποίους διαφορετικές κοινότητες βιώνουν και εκφράζουν την έννοια της μετάβασης μέσα από έργα community dance. Οι δημιουργίες θα παρουσιαστούν αρχικά στον τόπο διαμονής και εργασίας κάθε καλλιτέχνη τον Νοέμβριο, ενώ η διαδικασία, τα ευρήματα, τα ερωτήματα, τα αδιέξοδα και οι νέες προτάσεις θα παρουσιαστούν τον Δεκέμβριο, στην Αθήνα και διαδικτυακά. Τη σκυτάλη της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Residency παραλαμβάνει από την Αντιγόνη Γύρα, ιδρύτρια και καλλιτεχνική διευθύντρια του Κινητήρα, ο επί χρόνια συνεργάτης του Κινητήρα, Χρήστος Πολυμενάκος. Συνεργάτες-ειδικοί σε θέματα ψηφιακών μέσων και χορού, ψυχολογίας, community dance, λεκτικής επικοινωνίας χορογραφικής έρευνας και δημιουργίας, νομικών θεμάτων περί τα ψηφιακά μέσα και δημιουργικής ανατροφοδότησης προσφέρουν σημεία αναφοράς και, ανοίγονται, επιπλέον, ψηφιακά κανάλια επικοινωνίας με φυσικές και ψηφιακές κοινότητες οι οποίες αναπτύσσονται γύρω από τους θεματικούς άξονες του Residency. Μείνετε συντονισμένοι και πάρτε μέρος σε μια πρωτότυπη διαδικασία, ή απλώς «Χορέψτε! Χορέψτε, γιατί ξαναγεννιόμαστε!» Το Transition I Enter Communities of Body Residency είναι μια συνεργασία του Καλλιτεχνικού Δικτύου Παραστατικών Τεχνών, Κινητήρας (www.kinitiras.com), του Goethe-Institut Athen (www.goethe.de/athen), του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος (www.ifg.gr) με το Flux Laboratory Athens (www.fluxlaboratory.com) και πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Γαλλο-Γερμανικού Πολιτιστικού Ταμείου. Mέρος του residency υλοποιείται με την ευγενική υποστήριξη του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου. Δημιουργώντας καταφύγια στις καταιγίδες
Ήταν ο τίτλος του βιωματικού εργαστηρίου όπου συντόνισαν οι Αλεξάνδρα Βασιλείου και Βέρα Λάρδη, το Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου στη Θεσσαλονίκη. Ευχαριστούμε την Αντιγόνη Τσαρμποπούλου και το Πανελλήνιο Δικτύο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση για την πρόσκληση και όσες/όσους ταξίδεψαν από όλη τη Βόρειο Ελλάδα για να ανταμώσουμε! Περιγραφή εργαστηρίου Η σχολική χρονιά ξεκινάει μέσα σε δύσκολες συνθήκες, που προσθέτουν στις ήδη επιβαρυμένες ανάγκες της εκπαίδευσης. Η πανδημία του COVID-19 απαιτεί αντοχή στην αβεβαιότητα και προσαρμοστικότητα. Με τον νου μας στην ένταξη των προσφύγων -μέσα σε μία ατμόσφαιρα που εύκολα οδηγεί στη ματαίωση- και τον καθοριστικό ρόλο των εκπαιδευτικών σε αυτό, το εργαστήριο εξερευνά τους ρόλους: πρόσφυγας – αλληλέγγυος – ξενοφοβικός (όπως εκφράζονται μέσα από στάσεις και συμπεριφορές) σε παράλληλη εξερεύνηση των ρόλων θύμα – θύτης – σωτήρας. Σε αυτό το βιωματικό εργαστήριο αξιοποιούνται τεχνικές Ψυχοδράματος, Θεάτρου Playback και Processwork. |
Archives
November 2023
Categories
All
|